Recomandare de carte

Fashion - Psihologia Modei de Carolyn Mair

Când am văzut această carte, am crezut că va fi vorba doar despre… haine. 👗 Însă, spre surprinderea mea, e o carte mult mai complexă și mai profundă decât mă așteptam, ce explică modul în care noi „vorbim” prin hainele noastre.

Hainele și înfățișarea noastră joacă un rol important în dezvoltarea, întreținerea și schimbarea sinelui și sunt parte a felului în care ne vedem și în care gândim despre noi înșine. De exemplu, atunci când încercăm haine noi, ne vedem ca pe o persoană diferită și putem îmbrățișa o nouă identitate și stare de spirit.

Moda este mijlocul prin care ne promovăm în fața celorlalți și e plină de semnificații și simboluri care asigură o comunicare vizuală instantanee cu ceilalți, dar și cu noi înșine..

🧤A te integra vs A fi unic
Deși vrem să ne integrăm și să aparținem, vrem ȘI să ne simțim unici, să ne diferențiem de ceilalți. Aceste procese opuse de identificare (nevoia de a aparține și de diferențiere) fac parte din conștiința noastră de sine (Cine sunt eu?). Moda este un mijloc vizual accesibil pentru negocierea identității sinelui și a exprimării sinelui pentru cei care caută noutatea, individualismul sau apartenența. Moda ne permite simultan să ieșim în evidență ȘI să ne integrăm. Intenționat sau nu, îmbrăcămintea noastră ne aliniază cu un anumit grup social și ne disociază de alte grupuri. Această dihotomie este motorul principal al schimbărilor din modă. Hainele sunt importante pentru conceptul de sine, iar îmbrăcămintea este modul prin care se exprimă sinele. De exemplu, când fetele adolescente își poartă reciproc hainele, ele își împărtășesc ȘI identitatea.

🧤De ce păstrăm haine pe care nu le mai folosim?
Posesiunile noastre pot deveni „arhive externe” pentru anumite evenimente din viață. Anumite veșminte poartă semnificațiile simbolice ale unor amintiri semnificative (ex. rochia de mireasă păstrată în dulap). Dacă un articol de îmbrăcăminte nu mai este purtat, probabil este păstrat ca și legătură nostalgică cu amintirile personale.

🧤Cum îi influențează pe ceilalți hainele pe care le purtăm?
Culoarea hainelor afectează dispoziția purtătorului, cât și acelor care îl observă. Există și alți factori care provoacă atât un răspuns emoțional, cât și unul rațional și care au efect asupra preferințelor vestimentare. Aceștia includ: dimensiunea și forma hainei, confortul termic, potrivirea, gradul în care acoperă sau descoperă corpul, înfățișarea celui care poartă haina, culoarea pielii și diverse asocieri sau amintiri. Hainele noastre fac mai mult decât să exprime o impresie a cine suntem. Îmbrăcămintea noastră face mai mult decât doar să influențeze modul în care alții ne judecă. Hainele pot influența modul în care ne simțim, modul în care gândim și modul în care ne comportăm. Această interesantă evoluție a conceptului de „cogniție încorporată” (embodied cognition) este cunoscută drept „cogniție îmbrăcată”. Cogniția îmbrăcată descrie felul în care vestimentația ne poate influența gândirea prin intermediul unui fenomen care depinde de doi factori: semnificația simbolică a hainelor și purtarea lor.

🧤Ce spun cumpărăturile din impuls despre noi înșine?
Oamenii care fac cumpărături de plăcere sunt mai predispuși să cumpere din impuls și apoi să se simtă vinovați pentru achiziția respectivă. De regulă, cumpărătorii care achiziționează lucruri din impuls au dificultăți în a-și gestiona emoțiile, așa că poate fi mai greu pentru ei (mai mult decât pentru alții) să reziste tentației de a cumpăra. E foarte posibil ca ei să facă cumpărături pentru a-și evita emoțiile negative precum senzația de gol, rușine, vinovăție, nesiguranță de sine, plictiseală, singurătate sau frustrare sau în scopul obținerii intangibilei imagini ideală de sine sau pentru a îmbunătății percepția altora despre ei. Consolarea prin cumpărături fără discernământ duce la estomparea trăirilor negative, oferind temporar un sentiment de control, dar pe măsură ce sentimentele negative reapar, revine și impulsul de a cumpăra.

🧤Cum ne afectează „perfecțiunea” fizică din modă?
Idealul nerealist de perfecțiune fizică impus de industria modei se află în contradicție cu o bună sănătate fizică și mintală. Eforturile deosebite depuse pentru a atinge acest vis nerealist pot accentua presiunile exercitate atât asupra celor care lucrează în această industrie, cât și asupra consumatorilor săi. Ca urmare, modelele se prezintă deosebit de precar din punct de vedere al sănătății mintale, în pofida stilului de viață strălucitor asociat cu această profesie. Standarde de perfecțiune asociate cu o agendă sociale foarte încărcată (care vine la pachet cu cariera de model) duc lesne la probleme de sănătate psihică și la epuizare profesională (burnout). Fetele și băieții, foarte tineri și adesea vulnerabil, cu dorința disperată de a pătrunde în lumea modei (o lume strălucitoare în aparență), sunt puși adesea în situația de a-și da acordul pentru anumite activități pe care le consideră neplăcute, dar pentru că le lipsește experiența, încrederea sau curajul de a refuza, spun da. Urmează sentimente recurente de rușine și vinovăție, care pot duce la probleme de sănătate mintală destul de serioase (anorexie, bulimie, depresie, anxietate, etc). În ce privește persoanele obișnuite, multe fac comparație cu un ideal de neatins, norma promovată de industriile de modă și, ca rezultat, apar emoțiile negative despre propria înfățișare, lucru ce poate duce la programe extreme de exerciții fizice, controlul greutății intervenții cosmetice sau chirurgicale (și, din nou, la probleme de sănătate mintală).

👒 După cum v-am spus, e o carte complexă și vă las pe voi să o descoperiți mai departe… 👒

Data publicării

20 Nov 2022

Etichete

Emoții, Anxietate, Depresie, Fericire, Viață, Abilități, Psiholog,

Adresă web

http://www.echilibrupentrusuflet.ro/gallery/fashion-psihologia-modei-de-carolyn-mair

Pentru o perioadă, nu mai preiau cazuri noi.