Cartea Shoshanei Zuboff face comparații cu investigații social-economice importante, cum ar fi „Primăvara Mută” scrisă de Rachel Carson sau „Capitalul” lui Karl Marx. Merge însă mai departe: la fel ca în „Primăvara Mută”, ea prezintă o alarmantă expunere a modului în care interesele marilor afaceri au otrăvit societatea în care trăim. Și precum în „Capitalul” lui Marx, oferă o perspectivă nouă pentru a înțelege și combate această otravă.

Cartea „Era Capitalismului care ne Supraveghează”, denumită după popularul termen pe care autoarea l-a inventat acum mai bine de cinci ani, este în prealabil o capodoperă a groazei. Shoshana expune detaliile algoritmilor ce ne urmăresc clipă de clipă, cu unicul scop de a ne seca de meta-date. Chiar și cei care au depus eforturi considerabile în ultimul deceniu pentru a da de urma tehnologiei ce ne urmărește zi de zi, vor fi surprinși de relatările ei, nemaiputând să vadă la fel lumea din jurul lor.

„Rezultatul este că atât lumea, cât și viețile noastre sunt intruziv folosite pentru a genera informație.”

O concluzie esențială a cărții este că totul e mult mai rău decât v-ați putut imagina de fapt. Ea preia ceea ce la o primă vedere par a fi mici excese legate de confidențialitatea în mediul online și pierderi accidentale de date, transformându-le în mișcări intenționate ale unui sistem global, conceput să vă violeze intimitatea cu scopul precis de a genera profit. „Rezultatul este că atât lumea, cât și viețile noastre sunt intruziv folosite pentru a genera informație” scrie ea. „Fie că te plângi de acneea pe care o ai sau te implici în dezbateri politice pe rețelele de socializare, cauți o rețetă sau informații sensibile de sănătate pe Google, plasezi o comandă pentru detergent de rufe sau faci fotografii copilului tău, fie că zâmbești sau ai gânduri negative, te uiți la televizor sau mergi într-o roată pe bicicletă în parcare, toate acestea reprezintă materia primă de care acest sistem are nevoie pentru a se hrăni.

„Dacă nu plătești pentru un produs, tu ești produsul”

„O alegere fundamental ilegitimă”: Shoshana Zuboff, despre era capitalismului care ne supraveghează
Imagine: GettyImages , GettyImages / The Intercept

Scandalurile cu privire la confidențialitate în mediul online, care apar tot mai des în atenția noastră cu o frecvență crescândă, atât în industria privată cât și în cea guvernamentală, nu reprezintă incidente izolate, ci doar scurte frânturi dintr-o logică socio-economică ce a pus stăpânire pe întregul mapamond, în timp ce noi ne bucurăm de Gmail și Instagram. Cât despre clișeul potrivit căruia „Dacă nu plătești pentru un produs, tu ești produsul”, nu e un argument valid, spune Shoshana. Tehnic, nu ai cum să fi tu produsul, încearcă ea să explice pe parcursul a câteva, intense, sute de pagini. Ceea ce suntem noi, de fapt, reprezintă ceva mult mai degradant decât atât. Suntem materia primă necesară pentru a crea produsul. Și care este produsul? Produsul este o colecție de predicții referitoare la viitorul nostru, la acțiunile, gândurile și emoțiile noastre, predicții ce mai apoi sunt vândute celui mai mare ofertant pentru ca ele să poată fi analizate și mai târziu alterate. „Conexiunea digitală a devenit astăzi un mijloc pentru scopurile comerciale ale altora”, spune ea. „La rădăcini, această nouă formă a capitalismului nu este altceva decât un sistem parazit. O descriere foarte apropiată cu cea propusă de Marx, al unui vampir ce se hrănește cu forța de muncă investită, însă aduce și o mare tranziție de la acesta. În locul forței de muncă, acest capitalism se hrănește din cele mai intime experiențe umane”.

Locații virtuale importante au fost scoase la vânzare, încheind tranzacții profitabile cu McDonald's, Starbucks și alții.

Să ne aducem aminte de jocul aparent inofensiv lansat în urmă cu câțiva ani, Pokémon Go. Acesta este un exemplu care definește legătura dintre potențialul comportamental și controlul fizic. În timp ce participanții inițiali ai jocului îl lăudau pentru inițiativa de a transpune acțiunea în lumea reală, ei s-au trezit într-o realitate fabricată, bazată pe ani întregi de condiționare prin sisteme de recompensă și special proiectată pentru a-i direcționa către oportunități comerciale. La doar câteva zile de la lansarea jocului, în 2016, creatorii acestuia au dezvăluit că locații virtuale importante au fost scoase la vânzare, încheind tranzacții profitabile cu McDonald's, Starbucks și alții pentru a îndruma vânătorii de Pokémoni către aceștia. Cei care joacă cred că joacă un singur joc, acela fiind de a colecta Pokémoni, în timp ce, de fapt, joacă unul complet diferit, în care sunt doar pioni, iar regulile sunt invizibile. Pokémon Go este doar unul dintre numeroasele tehnologii născute la Google pentru a lua pulsul condiției umane și a-i manipula acțiunile la scară largă.

Eficiența jocului Pokémon Go în impulsionarea și dirijarea comportamentului uman reamintește de studiile psihologului B.F. Skinner în domeniul învățării prin condiționare operantă, iar Skinner este una dintre numeroasele figuri pe care Shoshana le evocă, implică și critică în narațiunea ei. Skinner a dezvoltat și perfecționat câteva tehnci de modificare a comportamentului în organismele vii și a extrapolat din ele ideea de control social total. Publicat în 1971, tratatul său incendiar, „Dincolo de libertate şi demnitate”, descrie un viitor al modificării și redirecționării comportamentale, ce respinge însăși ideea de libertate, înlocuind-o cu rezultate garantate și conformism. Țintele acestei logici, în ziua de astăzi, suntem noi toți, iar posibiltățile unei societăți controlate au fost îmbrățișate la cel mai înalt nivel: de la sălile de consiliu ale celor mai puternice corporații până la guverne care caută să-și îndemne cetățenii spre decizii „mai bune”. Astfel, se supraveghează dorințele și starea emoțională a oamenilor pentru orice semne de deviere, disidență sau intenție radicală.

„Nu este normal ca fiecare mișcare, emoție, formă de exprimare și dorință să ne fie catalogată, manipulată și mai apoi folosită clandestin pentru a ne împinge spre un viitor prefabricat, doar pentru profitul comercial al altuia. Aceste lucruri sunt complet noi. Sunt fără precedent. Nu ar trebui luate de-a gata pentru că nu sunt normale.”

Shoshana Zuboff

Notă:
Am tradus acest articol deoarece mi s-au părut interesante perspectivele despre legătura dintre tehnologie și comportamentul uman și în ce măsură tehnologia ne influențează alegerile în societatea în care trăim.


Articolul a fost scris de Sam Biddle și a apărut în publicația online The Intercept la data de 2 Februarie 2019. Mai conține fragmente din articolul publicat în The Guardian, Era Capitalismului care ne supraveghează - noi suntem pionii.