Adesea uităm care este scopul principal al sărbătorilor de iarnă, și anume, acela de a sărbători: nu prin cadouri scumpe și bunuri materiale, ci prin prezență și conexiune interumană. Este un bun prilej pentru a pune accent pe relații, mai degrabă decât pe aspecte materiale (și strălucitoare).

Da, a venit timpul să fim fericiți! E perioada sărbătorilor! Însă... cum se face că ne simțim că nu avem stare sau că, din contră, suntem lipsiți de energie? Vrem să ne odihnim.. și totuși, nu putem.

Pe cei mai mulți dintre noi, perioada aceasta a anului ne găsește fiind ocupați să facem toate treburile ca la carte: să cumpărăm cadourile ideale pentru cei dragi, să ne finalizăm proiectele la muncă, să gătim multe și delicioase mâncăruri, ș.a.m.d. Fără ajutorul renilor lui Moș Crăciun, este destul de dificil să menținem totul în ordine și să ne iasă așa cum ne dorim. Apoi, când suntem în plină sărbătoare de iarnă, am devenit atât de obosiți în graba noastră de a pregăti totul, încât ne e greu să ne relaxăm sau să ne bucurăm de tradițiile și obiceiurile specifice.

Scopul principal al sărbătorilor de iarnă, de a sărbători prin prezență și conexiune interumană.

Perioada sărbătorilor de iarnă creează așteptări... atât din partea noastră, cât și din partea celorlalți, aduce cu sine presiunea de a fi fericit, așa cum se presupune că ar trebui să fim. Însă, prin agitația acesta continuă, mintea ne zboară în mod haotic la diverse lucruri, mai cu seamă la cele pe care nu am reușit să le facem sau cele care nu merg cum ne dorim. Astfel, uităm care este scopul principal al sărbătorilor de iarnă, și anume, acela de a sărbători: nu prin cadouri scumpe și bunuri materiale, ci prin prezență și conexiune interumană. Este un bun prilej pentru a pune accent pe relații, mai degrabă decât pe aspecte materiale (și strălucitoare).


Bucuria sărbătorilor – adevăr sau iluzie?
Imagine: JESHOOTS.COM , Unsplash.com

Dacă te-ai regăsit în cele descrise, mai jos am pregătit câteva idei de valorificat în această perioadă agitată, inspirate din psihologia pozitivă.

Cum să te bucuri de sărbători

Organizează mai multe întâlniri decât de obicei.

Fă-ți timp pentru ceea ce contează cu adevărat pentru tine. A petrece timp cu familia și cu prietenii poate fi cel mai important lucru pentru tine acum. Fă-ți timp pentru asta. Identifică care sunt nevoile tale. Întreabă-te „La sfârșitul acestor sărbători, cum aș vrea să pot spune că m-am simțit?”, „Ce vreau să spun că am făcut?”. Dacă-ți dorești să petreci mai mult timp cu familia, gândește-te ce activități v-ar putea ajuta pentru a vă aduce mai aproape și a petrece împreună un timp de calitate, ce angajamente familiale vă pot îndeplini aceste nevoi (ex. întâlniri lungi cu familia extinsă vs întâlniri scurte cu câteva rude). Dacă întâlnirile cu prietenii sunt cele pe care ți le dorești, atunci organizează mai multe întâlniri decât de obicei sau să aveți întâlniri tematice (pentru a găti niște fursecuri, a pregăti ornamente hand-made). Nu trebuie să fie elaborate, iar acestea pot fi un bun prilej de a cunoaște persoane noi dacă prietenii aduc prieteni de-ai lor.

Planifică

Fă un plan dacă există factori declanșatori pentru anumite dificultăți personale. Spre exemplu, dacă te confrunți cu anumite tulburări de alimentație sau digestie, cea mai bună soluție pentru a evita experiențele neplăcute este de a planifica din timp. Stabilește-ți activitățile astfel încât să nu îți creeze neplăceri, timpul petrecut în jurul anumitor factori (spre exemplu, în fața meselor copioase), gândește-te la o persoană de încredere la care poți apela dacă ai nevoie de ajutor, ș.a.m.d.

Păstrează-ți spiritul Crăciunului în minte!

Nu e nevoie să ai o anumită orientare religioasă pentru a aprecia aceste sărbători sau pentru a te bucura de ele. Unii sărbătoresc specificul Crăciunului ca sărbătoare religioasă și tradiție, în timp ce alții sărbătoresc spiritul de altruism. Orice alegi să faci, încearcă să-ți amintești motivul pentru care faci acel lucru, spre exemplu, de ce îți vizitezi familia sau de ce îți iei liber de la muncă, ce îți dorești să faci prin activitățile acestea. Cercetările științifice arată că atunci când oferim ceva cuiva – cum ar fi o donație – ne simțim mai bine cu noi înșine. Așadar, orientarea către ceilalți ne poate ajuta să adăugăm un plus de valoare acestei perioade de sărbătoare.

Petrece timp cu tine pentru a reflecta.

Petrece un timp în contemplare și reflecție personală pentru a te înțelege mai bine: ce comportamente obișnuiești să faci, cum le faci, de ce anume le faci, ia-ți notițe, revizuiește. Reflecția te ajută să fii în contact cu trăirile tale interioare și să optimizezi anumite aspecte de care nu ești mulțumit.

Redu așteptările pe care le ai de la aceste sărbători. Savurează! În fond, sărbătorile reprezintă un bun prilej de a savura mai mult simplitățile vieții pe care adesea le trecem cu vederea, în agitatul cotidian: savurarea unei cafele bune într-o dimineață rece de iarnă, masa în familie, a povesti pur și simplu cu cei dragi, a te juca jocurile copilăriei cu alții de vârsta ta, a mângâia o pisică. Încearcă să mănânci fursecurile mai încet, să le savurezi gustul, alături de cineva drag. Descrie gustul, mirosul, textura – mai degrabă decât să mănânci multe și să te simți mereu sătul. Când te uiți la un decorul de Crăciun de acasă – bradul împodobit, lumânările – încurajează-i pe ceialțisă descrie 3 lucruri pe care nu le-au observat înainte la acest decor. Oferă-ți prilejul de a te bucura de simplitate.

Fii un detectiv în a găsi pozitivul.

Lucruri frumoase în ceea ce se întâmplă în jurul tău. În loc să te plângi din nou de veșnica mâncare ce nu e pe gustul tău, acordă-ți șansa să îți îndrepți atenția către decorațiunile de Crăciun, vinul gustos, ninsoarea ușoară de afară și lasă-te cuprins de curiozitate, ca și cum le-ai vedea pentru prima dată. Ceea ce cauți, găsești. Contează mult unde ne orientăm atenția. Așadar, dacă vei căuta negativul, îl vei găsi. Însă, la fel e și cu pozitivul, deși adesea nu-l luăm în seamă.


Nu vei mai trăi aceste zile din nou, așadar cum le poți trăi din plin?


Dacă crezi că ai nevoie de ajutor specializat, poți programa chiar acum o primă ședință de consiliere psihologică sau psihoterapie la numărul de telefon +40 (770) 949.093 sau la adresa taniablanka.psiholog@icloud.com.